آلفرد آدلر: نسخه‌ئون ِفرق

ویکی‌پدیا، آزادِ دانشنومه، جه
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای جدید حاوی '==آلفرد آدلر== thumb '''آلفرد آدلر''' {{آلمانی|Alfred Adler}} ([[۱۸۷۰ (میلا...' ایجاد کرد
 
بدون خلاصۀ ویرایش
بند ۲۵: بند ۲۵:
* [http://www.persianbook.net/structure/viewpoint.php?bid=110&start=120 آی‌کتاب] (برداشت آزاد)
* [http://www.persianbook.net/structure/viewpoint.php?bid=110&start=120 آی‌کتاب] (برداشت آزاد)
* فرهنگ علوم رفتاری، [[علی اکبر شعاری نژاد]]، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم ۱۳۷۵.
* فرهنگ علوم رفتاری، [[علی اکبر شعاری نژاد]]، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم ۱۳۷۵.
*{{یادکرد وب
| نشانی = http://fa.wikipedia.org
| عنوان = ویکی پدیای اینگیلیسی
| تاریخ بازدید = 13 شهریور 1390}}

[[رج:روان‌شناسی]]
{{پانویس}}
{{پانویس}}
{{انبار-رده|Alfred Adler}}



[[رده:مکتب نو-روانکاوی|آدلر، آلفرد]]

[[رده:روان‌شناسان اهل اتریش|آدلر، آلفرد]]

[[رده:زادگان ۱۸۷۰ (میلادی)|آدلر، آلفرد]]

[[رده:درگذشتگان ۱۹۳۷ (میلادی)|آدلر، آلفرد]]



[[ar:ألفرد أدلر]]
[[ar:ألفرد أدلر]]

دچی‌یه‌ئونی که ‏۴ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۴۴ جا دکتنه

آلفرد آدلر

پرونده:Alfred Adler.png

آلفرد آدلر (آلمانی جه: Alfred Adler) (۱۸۷۰۱۹۳۷) از روانشناسان بنوم اتریشی بيه.

آدلر معمولاً به عونوان اولين پیشگام گروه روان شناسی اجتماعی در روانکاوی تلقی بونه، زیرا در ۱۹۱۱ از فروید جدا بيه. وه نظریه‌ای ره تدوین هکرده که «علایق اجتماعی» در آن نقش عمده‌ای ره ایفا كننه و وه تنها روان شناسی هسه که اتا گروه چهار نفری تشکیل هداهه که به نوم وه بخونسه بونه.

زندگی آدلر

آدلر در یک خانواده ثروتمند که در حومه وین، اتریش، زندگی می‌کردند به دنیا آمد. کودکی او با بیماری، حسادت برادر بزرگ‌تر و طرد شدن از سوی مادرش مشخص شده بود. او خود را شخصی زشت و کوچک اندام تلقی می‌کرد. آدلر نسبت به پدرش بیش از مادرش احساس نزدیکی می‌کرد و شاید مانند یونگ، بعدها به این دلیل با مفهوم عقده ادیپ مخالفت کرد که در تجارب دوره کودکی‌اش انعکاسی نداشت. آدلر در کودکی با جدیت تمام کار می‌کرد تا نزد همسالانش محبوبیت به دست آورد و به تدریج که بزرگ‌تر شد، به احساس عزت نفس و پذیرش از سوی دیگران دست یافت که در میان افراد خانواده‌اش سراغ نداشت.

آدلر در ابتدا دانش‌آموز ضعیفی بود، به اندازه‌ای ضعیف که معلمی به پدرش گفت که این پسر برای هیچ شغلی جز شاگرد کفاشی مناسب نیست. اما آدلر با پشتکار و فداکاری خود را از پایین‌ترین سطح کلاس بالا کشید. هم از نظر اجتماعی و هم از نظر تحصیلی سخت تلاش کرد تا بر عقب‌ماندگی‌ها و حقارت‌هایش غلبه کند و بدین‌ترتیب برای نظریه آینده‌اش دایر بر اینکه شخص باید نقاط ضعفش را جبران کند نمونه‌ای شد. توصیف احساس‌های حقارت، که بعدها بخش اصلی نظام او را تشکیل داد، بازتاب مستقیم تجارب اولیه خود اوست، دینی که آدلر آزادانه به آن اعتراف کرد.

آدلر در چهار سالگی، هنگامی که از دست و پنجه نرم کردن با ذات‌الریه‌ای که او را تا دم مرگ برده بود بهبودی حاصل کرد، تصمیم گرفت پزشک شود. درجه دکتری پزشکی خود را در ۱۸۹۵ از دانشگاه وین دریافت کرد. پس از گرفتن تخصص چشم‌پزشکی و سپس اشتغال در پزشکی عمومی، به روانپزشکی روی آورد. در ۱۹۰۲ شرکت در نشست‌های بحث گروهی هفتگی فروید را به عنوان یکی از چهار عضو مجاز آغاز کرد. گرچه از نزدیک با فروید کار می‌کرد، رابطه شخصی با یکدیگر نداشتند. یکبار فروید گفته بود که آدلر حوصله‌اش را سر می‌برد.

آدلر در چند سال بعد نظریه‌ای درباره شخصیت تدوین کرد که از بسیاری جهات با نظریه فروید تفاوت داشت و تأکید فروید بر عوامل جنسی را آشکارا مورد انتقاد قرار داد. در ۱۹۱۰ فروید ریاست انجمن روانکاوی وین را به نام او کرده بود تا اختلافات فزاینده بین آن دو از میان برداشته شود، اما در ۱۹۱۱، انشعاب اجتناب‌ناپذیر کامل شد. این انشعاب تلخ بود. بعدها آدلر فروید را کلاهبردار توصیف کرد و روانکاوی او را «کثیف» خواند [۱]. فروید از آدلر به عنوان «نابهنجار» و «دیوانه شهرت» یاد می‌کرد [۲].

آدلر در جنگ جهانی اول به عنوان پزشک در ارتش خدمت کرد و پس از آن کلینیک‌های راهنمای کودکان را در مدارس وین سازماندهی کرد. در سال‌های دهه ۱۹۲۰ نظام روانشناسی اجتماعی وی که خود آن را روانشناسی فردی می‌نامید پیروان زیادی پیدا کرد. در ۱۹۲۶ آدلر نخستین بازدید از چندین بازدید خود از آمریکا را انجام داد و هشت سال بعد به استادی روانشناسی بالینی در دانشکده پزشکی لانگ‌آیلند (نیویورک) منصوب شد. وی درحالی که برای ایراد سخنرانی پر حرارت در سفر بود، در ابردین (اسکاتلند)، اسکاتلند درگذشت.

فروید در پاسخ به نامه دوستی که مرگ آدلر به شدت متأثرش کرده بود نوشت، «من معنای دلسوزی شما برای آدلر را نمی‌فهمم. برای یک پسر یهودی که از حومه وین خارج می‌شود مرگ در آبردین به خودی خود یک موقعیت بی‌سابقه و دلیلی است بر اینکه تا چه اندازه پیش رفته‌است. دنیا در برابر مخالفتش با روانکاوی پاداش خوبی به او داد» [۳].

منابع

  1. (روزن، ۱۹۷۵، ص. ۲۱۰)
  2. (گی، ۱۹۸۸، ص. ۲۲۳)
  3. (اسکارف، ۱۹۷۱، ص. ۴۷)