فرنتس جورچانی

ویکی‌پدیا، آزادِ دانشنومه، جه
فرنتس جورچانی
Ferenc Gyurcsány
شناسنومه
کامل نومفرنتس جورچانی
بزاروز۴ جونه ۱۹۶۱
بزاجاپاپا، مجارستون
بمردن تاریخفرنتس جورچانی
همسرکلارا دوبرو
سیاسی اطلاعات
سمتنخست وزیر مجارستان
۲۹ سپتامبر ۲۰۰۴ تا ۱۴ آپریل ۲۰۰۹ اند ۲۰۰۹

فرنتس جورچانی مجارستان کارآفرین و سیاستمدار است. او نخست وزیر مجارستان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بود. پیش از آن، او وزیر امور جوانان و ورزش در بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بود.

او به عنوان نخست وزیر توسط حزب سوسیالیست مجارستان (مسزپ) در ۲۵ اوت ۲۰۰۴ نامزد شد، پس پیتر مدگیسی به دلیل درگیری با شریک ائتلاف حزب سوسیالیست، استعفا داد. گیورکسانی در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۴ در انتخابات پارلمانی نخست وزیر انتخاب شد (۱۹۷ رای مثبت، ۱۲ رای بدون اکثریت مخالف در مجلس شورای ملی) و رأی نگرفت. او رهبری ائتلاف خود را در پیروزی در ۲۰۰۶ انتخابات پارلمانی رهبری کرد، و یک دوره دیگر را به عنوان نخست وزیر تثبیت کرد. مشروعیت او به طور دائم توسط احزاب اپوزیسیون مطرح شد بر اساس رد شدن از اطلاعات مربوط به کسری بودجه واقعی خود در مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۶ خود.[۱] او همچنین برای استفاده از قوانین منحرف برای کشور خود در سخنرانی خود در بالاتونوزود مورد انتقاد قرار گرفت. پس از آن سخنرانی عمومی، تظاهرات در خیابان های بوداپست آغاز شد و بسیاری از مردم مجروح شدند، هم تظاهرات کنندگان و هم پلیس ها.[۲]

منابع[دچی‌ین]

  1. "Archived copy". Archived from the original on 2010-02-03. Retrieved 2010-02-26.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  2. "Bebukta: Gyurcsány Ferenc plagizált + Videó". mno.hu. Retrieved 14 February 2015.