گپ:طالخونچه

Page contents not supported in other languages.
ویکی‌پدیا، آزادِ دانشنومه، جه

طبق تحقیقات بعمل آمده منطقه طالخـونچه از قدمت هزار ساله برخوردار است،نام قبلی طالخونچه به میمنت طـالقان تــهران که مقر سلطنت حســن صباح و قوم اسماعیلیه بوده و در قله الموت سکونت داشتند طـــالقانچه یعنی طـالقان کوچک نام نهاده شد بعد از انقراض سلطنت اسماعیلیه و آخرین پادشاه این طایفه بنام رکن الدین شاه بدست هـــلاکو خان مغول بساط این طایفه در سرتاسر ایران برچیده شد بعد از اتقراض سلطنت اسماعیلیه به مرور زمان طالقانچه به طــالخونچه مبدل شد. دو مسجد قدیمی که سابقه تاریخی متجاوز از 500 سال دارد در این شهر به یادگار می باشـــد، شاید بتوان گفت این مساجد به قبل از حکومت و حاکمیت صــفویه می رسد.چند برج و باروی نیمه نظامی و مســکونی و مخروبه نیز در شهر وجود دارد.

این شــــهر در منتهی الیه جنوب شرقی استان اصفـــهان و در فاصله 60 کیلومتری از مرکز استان اصفـــــهان و فاصله 10 کیلومتری از شهر مبارکه واقع شده،از غرب به حریم شهر مبارکه و از شرق به شهرستان شهررضا و از جنوب به شـــهرک علامه مجلسی (ره)و مجتمع فولاد مبارکه و از شمال به کوه سینه کش در ارتفاع حدود 1700متر از سطح دریا واقع شده است.شهر طالخونچه زادگاه علمای بزرگی همچون آیت اله سید علی اکبر و سید اسماعیل هاشمی (ره) ،شیخ اسدلله الهی (ره) همچنین زادگاه یکی از وزرای دیلمیان بنام صاحب ابن عباد (ره) می باشد.

جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری سال 75 حدود 9500نفر میباشد که شغل اکثر آنها کشـــــاورزی و برخی از آنها در مراکز صنعتی ناحیه مبارکه مشغول به کار میباشند .عده ای از اهالی این شهر کاســـب کار و در زمینه خرید و فـروش نیز شهرت دارند.

برخی از کارگاههای رنگرزی سنتی هنوز هم در این شهر مشغول به کار میباشند. این کارگاهها یکی از جمله مـــراکزی هستند که نخ و خومه قالی را با رنگهای گیاهی و طبیعی و با کیفیت عالی تولید و به مراکز قالی بافی ارائه می دهنــد.

خوبی[دچی‌ین]

همه ی آدما معرفت رافراموش میکنند،البته بیشتر طالخونچه ای باشداگر 5.124.171.104 ‏۲۸ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۰۴ (UTC)[جواب]