تونی بلر

ویکی‌پدیا، آزادِ دانشنومه، جه
شناسنومه
کامل نومآنتونی چارلز لینتون بلر
بزاروز۶ می ۱۹۵۳
بزاجاادینبورگ، بریتانیا
بمردن تاریخآنتونی چارلز لینتون بلر
همسرچری بلر
سیاسی اطلاعات
سمتنخست وزیر بریتانیا
می ۱۹۹۷ تا جونه ۲۰۰۷

آنتونی چارلز لینتون بلر یک سیاستمدار بریتانیایی است که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ به عنوان نخست وزیر بریتانیا خدمت کرده و از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ رهبر حزب کارگر بوده است. پیش از آنکه به عنوان نخست وزیر بریتانیا رهبر اپوزیسیون شود و آخرین کار بریتانیایی رهبر حزب به انتخابات عمومی برنده ش.

از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۷، بلر عضو پارلمان (مپ) برای سدگفیلد بود. او در ژوئیه ۱۹۹۴ رهبر حزب کارگر شد و پس از مرگ ناگهانی سلف خود جان اسمیت رهبر حزب کارگر جان اسمیت. حزب تحت رهبری بلر از عبارت "کار جدید" استفاده کرد، تا از سیاست های قبلی کار و مفهوم سنتی سوسیالیسم فاصله بگیرد. بلر حمایت از یک مفهوم جدیدی را که او به عنوان "اجتماعی-ایسم" نامیده است، شامل حمایت از سیاست هایی که افراد را به عنوان وابستگی اجتماعی به رسمیت شناخته است، حمایت می کند و از عدالت اجتماعی، انسجام، ارزش برابر هر شهروند و فرصت های برابر، راه سوم. منتقدان بلر او را برای آوردن حزب کارگر به سمت مرکز درک سیاست های بریتانیا محکوم کردند، رها سوسیالیسم "واقعی" و اینکه بیش از حد تحت تأثیر قرار دادن سرمایه داری بودند. حامیان، از جمله فیلیپ گولد، نظرسنجی عمومی حزب، اظهار داشتند که (پس از چهار بار پیروزی در انتخابات عمومی) حزب کارگری مجبور شد ثابت کند که از آخرین جناح چپ خود قطعا قدم برداشته است تا مجددا پیروز شود .

نخست وزیر[دچی‌ین]

پرتره رسمی تونی بلر

بلر به عنوان نخست وزیر بریتانیا در تاریخ ۲ مه ۱۹۹۷ به عنوان نخست وزیر خزانه داری، وزیر خدمات عمر و رهبر حزب کارگر خدمت می کرد. بلر در سن ۴۳ سالگی جوانترین فرد برای تبدیل شدن به نخست وزیر شد از لرد لیورپول نخست وزیر ۴۲ ساله در سال ۱۸۱۲ شد. با پیروزی در سال ۱۹۹۷، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵، بلر نخست وزیر بلندپایه حزب کارگر بود، و اولین و تنها فرد تاریخی که حزب را به سه پیروزی پیوسته انتخابات عمومی رهبری می کند.

زندگی شخصی[دچی‌ین]

بلر با چری بوت، یک کاتولیک رومی، ازدواج کرد، که بعدا در ۲۹ مارس ۱۹۸۰ به یک مشاور ملک تبدیل شد. آنها چهار فرزند دارند: یوان، نیکلاس، کاترین و لئو. لئو، که توسط جراح سلولی / متخصص زنان و زایمان مارکوس ستچل تحویل داده شد، اولین فرزند مشروع بود که در ۱۵۰ سال به عنوان نخست وزیر خدمت می کرد - از آنجایی که فرانسیس راسل در ۱۱ ژوئیه ۱۸۴۹ به لرد جان راسل متولد شد. همه چهار فرزند، بر اساس مادر بلر، هیزل الیزابت روسلان کرسکادن (۱۹۲۳-۱۹۷۵)، دارای گذرنامه ایرلندی هستند. اقامتگاه اصلی خانواده در میدان کانت؛ بلرها هشت مجتمع را در اختیار دارند.

اولین نوه او (یک دختر) در اکتبر ۲۰۱۶ متولد شد.

منابع[دچی‌ین]